Primary Advertiser
בשיתוף עוף טוב23/01/2020

ירוק, אדום ומה שביניהם: האותיות הקטנות של חוק סימון מוצרים

חוק סימון המוצרים נכנס לתוקפו, וזה הזמן לצלול לעומקו ולהבין מה אומר הסימון הירוק, הסימון האדום ומה פשר המאכלים שאינם מסומנים כלל. מדריך לצרכן הנבון

גם כשיש מדבקה כדאי לקרוא את רשימת הרכיבים. אישה עושה קניות (צילום: shutterstock)

ב-1 לינואר 2020 נכנס לתוקפו חוק סימון המוצרים, שאמור לסייע לישראלים לשמור על תזונה בריאה יותר בדרך פשוטה יותר. במקום לנסות לפענח רשימות רכיבים עמוסות במילים לא ברורות או לנסות לחשב כמה סוכר יש בכל מוצר - סימון פשוט על המוצר יעזור לנו להחליט מה נכון עבורנו, וממה מומלץ לצרוך רק במידה.

עוד בוואלה! NEWS

כל מה שאתם חייבים לדעת על הקשר בין עוף ואנטיביוטיקה

לכתבה המלאה

מוצרי המזון מקוטלגים לפי שני מסלולים עיקריים - אדום וירוק. מוצרים עתירי סוכר, שומן ונתרן מסומנים באדום, ומוצרי מזון שערכיהם התזונתיים גבוהים והם עומדים בקריטריונים שקבע משרד הבריאות מסומנים בירוק. מלבד אלו יש מוצרים רבים שלא יסומנו כלל, זאת משום שהערכים של השומן, הסוכר והנתרן בהם נמוכים מהדרישה לסימון אדום.

אילו מאכלים יסומנו בירוק?

הסימון הירוק הוא וולונטרי, ונועד לעזור לנו בהעדפה ובבחירה של מזונות בריאים. בירוק יסומנו רק מוצרים התואמים את המלצות התזונה בישראל, או כפי שמגדירים את זה במשרד הבריאות "הולמים את עקרונות התזונה הבריאה". המזונות שיסומנו יצטרכו לעמוד בתנאים הנדרשים המפורטים באתר משרד הבריאות, כאשר הקו המנחה הוא שהמזונות יהיו גולמיים ובעלי מידת עיבוד מינימלית.

לצד מוצרי חלב (עד 5 אחוזי שומן), טופו, זרעים ואגוזים, ביצים, קטניות, דגנים מלאים, פירות וירקות, ניתן למצוא ברשימה הזו גם עופות טריים/ מצוננים/ קפואים ללא תוספות. כך למשל, כל מוצרי העוף הטרי של עוף טוב , פרט לכנפיים וחלקי פנים, מקבלים מדבקה ירוקה. גם עופות או דגים שעברו צלייה/ אפייה/ תיבול יכולים לקבל סימון ירוק בתנאי שיהיו ללא תוספות פרט לתבלינים ומלח ויכילו לא יותר מ-200 מ"ג נתרן.

גם עופות טריים וקפואים ללא תוספות מקבלים מדבקה ירוקה. עוף (צילום: ShutterStock)

אילו מאכלים יסומנו באדום?

צריכת יתר של נתרן, סוכר או שומן רווי עלולה להזיק לבריאות. לכן, יסומנו באדום מוצרי מזון המכילים סוכר, שומן רווי ונתרן בכמות גבוהה מהסף שנקבע על ידי משרד הבריאות: 500 מ"ג נתרן או 13.5 גרם סוכר או 5 גרם שומן רווי ב־100 גרם מוצר (למזונות מוצקים). כדי לאפשר לתעשיית המזון להיערך ולשפר את מוצריה, הסף נקבע בשתי פעימות ובשנה הבאה, ירד ל-400 מ"ג נתרן, 10 גרם סוכר או 4 גרם שומן רווי.

כל המזונות שיעברו את הסף הזה יקבלו סימון אדום. כך למשל, גבינה צהובה, גבינות שמנת ואפילו שוקולד מריר מסומנים באדום. חשוב לציין שהסימון לא נועד לאותת לצרכנים לא לאכול כלל מן המוצר, אלא להיות מודעים לערכים התזונתיים של המוצר, ולאכול אותו במידה ובצורה מאוזנת.

אילו מאכלים לא מסומנים כלל?

הסימון האדום והירוק נועדו לסייע לצרכנים בבחירת מזונות. גם אם מזון אינו עומד בדרישות המחמירות של הסימון הירוק, הצרכן ידע שהיעדר סימון אדום מעיד על כך שכמות הנתרן, הסוכר והשומן הרווי נמוכה מן הרף הדורש סימון אדום. כך לדוגמה, כל השניצלים, הקציצות ומוצרי הדגים של עוף טוב אינם מסומנים באדום.

בבחירת מוצרים אלו ואחרים כדאי לקרוא את רשימת הרכיבים ואת הערכים התזונתיים של המוצר.

חשוב לזכור שחוק סימון המוצרים נועד בעיקר כדי לעזור לאנשים להעלות את המודעות ולסייע בבחירת המזונות שהם מכניסים הביתה. יחד עם זאת, בניגוד לדיכוטומיה של ירוק ואדום, לא מדובר בנושא שהוא שחור ולבן, ולצד סימון המוצרים, חשוב להפעיל שיקול דעת אישי בכל הנוגע לתזונה שלכם ושל ילדכם.

  • סימון מוצרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/הלתנאי שימוש
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully